Jak mluvit s dětmi v dětském domově o sexualitě: Vztah důvěry jako základ prevence i podpory
V prostředí dětských domovů se často setkáváme s dětmi, jejichž chápání vztahů, intimity a vlastní hodnoty je ovlivněno zraněními z minulosti. Mnohé z nich zažily trauma, zanedbávání, zneužívání nebo vyrůstaly v prostředí, kde byla sexualita spojována s manipulací, násilím či výdělkem. To se následně může odrážet ve zvýšeném riziku předčasného sexuálního chování, nízké sebehodnotě a nezdravém vnímání vlastní identity.
Základ je důvěra a bezpečí
Nejdůležitějším předpokladem pro jakýkoli rozhovor o sexualitě je vztah důvěry. Dítě musí vědět, že je přijímané takové, jaké je, a že se může na dospělého obrátit bez obav z výsměchu, trestu nebo odsouzení.
-
Nezačínejme "přednáškou", ale naslouchejme.
-
Zajímejme se o to, jak děti přemýšlejí, co slyší mezi vrstevníky, čemu věří.
-
Buďme trpěliví – některé děti se budou chtít bavit hned, jiné ne.
Učme hodnotám, ne jen faktům
Sexualita není jen o biologii. Je to součást identity, vztahů, emocí a osobních hodnot. V dětských domovech je obzvlášť důležité mluvit o:
-
vnitřní hodnotě každého člověka bez ohledu na sexualitu,
-
hranici mezi blízkostí a zneužíváním,
-
rozdílu mezi láskou a potřebou pozornosti,
-
respektu k sobě i k druhým.
Dětem, které byly svědky nebo oběťmi zneužívání, je třeba srozumitelně a citlivě vysvětlit, že prodávání těla není normální, i když to někdo z jejich okolí dělal. Sex jako prostředek k přežití nebo získání uznání není zdravý způsob, jak prožívat vlastní tělo a vztahy.
Sex není prostředek k sebevědomí
Mnohé děti vyrůstající bez lásky, stabilního přijetí a pozitivních vzorů, začnou sexualitu používat jako nástroj k tomu, aby si "zasloužily" pozornost. Často věří, že jejich hodnota je spojena s tělem nebo přitažlivostí.
Je důležité jim opakovaně ukazovat, že:
-
jejich hodnota není v těle, ale v tom, kým jsou jako lidé
-
sebevědomí se buduje úspěchem, tvořením, přijetím, přátelstvím,
-
existují i jiné cesty k lásce než sexualita.
V praxi to znamená podporovat je ve sportu, umění, práci, pomáhat jim objevovat jejich silné stránky – rozvíjet sebevědomí a sebehodnotu jinak než přes tělesný kontakt.
Hranice a zodpovědnost
Jedním z důležitých témat, o kterém je třeba s dětmi v dětských domovech otevřeně mluvit, jsou osobní hranice a zodpovědnost za sebe i druhé.
Mnohé děti, které zažily zneužívání nebo manipulaci, často:
-
nepoznají, kdy je situace nevhodná,
-
neumí říct "ne", protože se bojí, že přijdou o náklonnost nebo bezpečí, nebo cítí pocit viny
-
nechápou, že i ony mají právo určovat, co se s jejich tělem děje.
Pomáhejte jim vnímat, co je jim příjemné a co už ne (nemusí se to týkat pouze sexuality :-)). Učte je, že mají právo kdykoli odmítnout dotek, rozhovor, kontakt, který jim není komfortní – a že za to nenesou vinu. Povzbuzujte je, aby mluvily o tom, když se cítí nepříjemně nebo ohroženě. Vysvětlete jim, co je zodpovědnost ve vztazích - zodpovědnost chránit se, myslet na důsledky svých činů, respektovat pocity druhých, vědět, že souhlas znamená svobodné ANO, ne mlčení, tlak nebo strach. a NE znamená NE, rozlišovat mezi zamilovaností, přitažlivostí a skutečným vztahem.
Spolupráce s odborníky je v pořádku – a někdy nezbytná
Někdy uděláte jako vychovatelé a vychovatelky maximum, a přesto máme pocit, že se dítě "stále vrací do rizika". To není selhání – jen signál, že je čas přizvat další pomoc.
-
Dětský psycholog nebo psychoterapeut může pomoci s traumaty a sebepojetím.
-
Sexuolog se může věnovat předčasnému nebo rizikovému sexuálnímu chování, objasnit hranice a pracovat na porozumění vlastní sexualitě.
-
Krizová intervence je vhodná při zneužívání, útěcích, prostituci, těhotenství apod.
Zásady otevřené a zdravé sexuální výchovy v praxi
-
Buďme pravdiví – neříkejme "děti vznikají, když se mají lidé moc rádi", ale pravdivě a věkově přiměřeně mluvme o biologii a vztazích.
-
Buďme aktivní – nečekejme, až se dítě zeptá. Využijme příležitosti (např. seriály Byl jednou jeden život, otázky dětí či hru od Albi Škola s hrou: Mluvit o sexu a vztazích není tabu, kvalitní knihy)
-
Respektujme vývoj dítěte – mluvme přiměřeně věku a zkušenostem, ale neschovávejme se za větu: "Je na to ještě malý/á."
-
Buďme konzistentní – dítě by nemělo slyšet od různých vychovatelů protichůdné informace.
-
Vytvářejme prostor pro diskuzi – nehledejme jen souhlas, ale otevřený rozhovor.
Sexualita je součástí života každého člověka – i dítěte, i teenagera. V prostředí dětského domova je ale často zraněná, pokřivená nebo zatížená zkušenostmi, které žádné dítě zažít nemělo. Úkolem není jen předávat informace, ale hlavně podporovat a ukazovat, že blízkost, lásku a uznání lze zažívat jinak – zdravě a bezpečně. A pokud jste udělali maximum a změny nepřichází, nebojte se požádat o pomoc.
