Když dítě jí „na emoce“: Jak s tím mohou rodiče citlivě pracovat?

26.05.2025

Všimli jste si, že vaše dítě sahá po jídle, i když ještě před chvílí jedlo? Má potřebu mlsat, když se nudí, je smutné nebo naštvané? Možná vnímáte, že jídlo pro něj není jen zdrojem výživy, ale i úlevy, rozptýlení nebo bezpečí.

Pro nás rodiče je těžké pozorovat, když dítě zachází s jídlem jinak, než bychom si přáli. Může se objevit obava: "Nedělám něco špatně?" nebo otázky typu "Nemělo by se s tím něco dělat?" A často je prvním impulzem začít dítě usměrňovat – mluvit o zdravém stravování, o váze, o tom, kolik čeho smí.

Z pohledu systemické terapie bych však nabídla jinou otázku:
👉 Co nám tím dítě říká?


Emoční přejídání jako jazyk vztahu

Děti, obzvlášť ty menší, často nemají dostatečný repertoár slov, aby vyjádřily složité vnitřní stavy. Ale tělo – a jídlo – se může stát jejich řečí. Někdy jídlem dítě zpracovává osamění, jindy stres, tlak na výkon, napětí v rodině, nebo prostě jen nedostatek radosti.

Neznamená to, že je "něco špatně". Znamená to, že dítě hledá způsob, jak se vyrovnat se světem – a jídlo se v tuto chvíli osvědčilo.

Co můžeme dělat jako rodiče?

Všímejme si kontextu, ne jen jídla

Zkuste si položit otázku:

  • Co se děje, když dítě sahá po jídle mimo hlavní jídla
  • Je unavené, znuděné, neklidné?
  • Co mu v tu chvíli může chybět – a co jídlo přináší?

Tato jemná změna ve vnímání nám často otevře dveře ke skutečnému porozumění.


Mluvme o emocích, ne o váze nebo "nezdravosti"

Místo vět typu "Zase jíš sladkosti? To už stačilo!" může pomoci třeba:

"Vypadáš, že máš chuť si něco dát - je ti teď dobře nebo se něco stalo?" Jak se cítíš?

Dítěti tím dáváme signál, že jeho emoce mají prostor, že ho chceme slyšet, ne řídit.


Nabízejme alternativy, ne zákazy

Jestliže je jídlo pro dítě způsobem, jak se uklidnit, není realistické mu to "prostě zakázat". Spíš je možné zkoumat jiné zdroje úlevy:

  • Fyzický kontakt: obejmutí, pohlazení

  • Společný čas: čtení, společná hra, povídání

  • Tělesná aktivita: tanec, běhání venku, trampolína

  • Tvoření: kreslení, plastelína, stavění

Čím víc má dítě možností, jak se regulovat, tím méně je odkázané na jídlo jako jedinou strategii.


Buďme modelem – ne ideálem

Děti se neučí tím, co říkáme, ale tím, co vidí. Pokud jako dospělí otevřeně mluvíme o svých emocích, pokud se sami laskavě staráme o své tělo a své potřeby, učíme tím i své děti.

Např. "Mám dneska těžký den a cítím, že bych si měla odpočinout. Půjdu si na chvíli lehnout."

To dítěti ukazuje, že emoce se dají zvládat různě – a že o nich můžeme mluvit nahlas.

Co rozhodně nepomáhá?

  • Stud, výčitky a srovnávání – děti si velmi rychle osvojí negativní obraz sebe sama, pokud cítí, že "něco dělají špatně".

  • Přísné zákazy – často vedou k tajnému jedení, pocitu viny nebo ztrátě důvěry.

  • Fokus na váhu – místo podpory zdravého vztahu k tělu se může rozvinout úzkost, stud či porucha příjmu potravy.

Kdy vyhledat odbornou pomoc?

Pokud se vám zdá, že jídlo začíná být hlavním způsobem, jak dítě zvládá emoce, nebo pokud se přidávají výčitky, tajnosti či nápadné změny v chování kolem jídla, může být vhodné obrátit se na psychoterapeuta, ideálně se zkušeností s dětmi a rodinami. Terapeutický proces pak není "oprava dítěte", ale prostor pro porozumění, sdílení a hledání nových možností pro celou rodinu.

Emoční přejídání u dětí není projevem neposlušnosti ani rozmazlenosti. Je to způsob, jakým si dítě reguluje vnitřní svět – ve chvílích, kdy ještě nemá jiný nástroj. Na nás, dospělých, není hledat chyby, ale tvořit prostor, ve kterém může vyrůst důvěra, porozumění a zdravější způsoby, jak se o sebe starat. Možná se to nezmění hned. Ale každý malý krok, kdy místo "nejez už" řekneme "jak se cítíš?", má obrovskou sílu.

Pracovní list pro rodiče a děti ke stažení níže.