Co ovlivňuje náš studijní styl?

18.01.2022

V předchozím blogu jsem psala o tom, kde a kdy studovat. Jaké jsou ale vlivy, které ovlivňují náš studijní styl a motivaci? Proč je důležité je znát?

Na studijní styl mají vliv vnější  i vnitřní podmínky. O vnějších podmínkách v podobě místa a času jsem psala v předchozím blogu. Kromě nich ovlivňuje naše učení také životospráva, tím mám na mysli pohyb, jídlo a spánek

Z vnitřních podmínek stojí za zmínku motivace, pozornost, pamět a inteligence, introverze či extroverze a preference mozkové hemisféry.

V dnešním blogu se zaměříme na vliv introverze a extroverze na studijní styl, dominanaci mozkové hemisféry a potraviny, které pomáhají při učení.

Vliv introverze a extroverze na studijní styl

Extrovert je člověk, který rád mluví o sobě, svých zkušenostech, dokáže být hodně důvěrný,rychle se rozhoduje, nabírá energii mezi ostatními lidmi, z akcí odchází mezi posledními, je hodně přátelský, má hodně zájmů, je flexibilní, rychle se přizpůsobuje změnám, má hodně známých, ale často nemá pravého přítele.

Introvert je člověk, který je uzavřenější,  hůře se seznamuje a zvyká si na změny v životě, potřebuje více informací k tomu, než se rozhodne, energii nabírá o samotě, ve svém přemýšlení jde více do hloubky, má několik opravdových přátel, déle mu trvá, než se otevře druhému člověku.

Většina lidí osciluje mezi introverzí a extroverzí.  Opravdu sto procentních introvertů je v celé populaci pouze 25% . S věkem člověk stále více zintrovertňuje. Je proto běžné, že řada extrovertů je v pozdějším věku ráda občas o samotě. 

Extroverti při učení dávají přednost verbálním projevům. Rádi se učí nahlas, někomu přeříkávájí to, co se naučili. Je pro ně i užitečné zformovat a ujasnit si myšlenky v rámci rozhovoru. Upřednostňují praxi a potom až teorii, rádi si věci zkouší. Je pro ně přirozené učit se interaktivně, spolu s ostatními. Milují diskusi ve skupinkách, rádi prezentují. Těší je, když mají možnost porovnat, jak si vedou ostatní a co považují za důležité. Rádi se učí věci, které budou moci někomu předvést nebo o nich diskutovat.

Introverti při učení preferují tiché přemýšlení v klidu. Nejprve potřebují zpracovat teorii a potom se až vrhají do praxe, studují především čtením. Mají rádi, když mohou dotáhnout myšlenky do konce ještě před tím, než je budou někomu prezentovat. Bývají zabráni do sebe, než věci zpracují zaobírají se dojmy, myšlenkami a úvahami. Nejraději se uří sami, individuálně. Budou raději naslouchat při učení druhými, potom si látku vklidu vstřebají a následně ji využijí v praxi. Nemají moc rádi prezentace, mohou se to ale naučit nebo je dobré jim dát prostor prezentovat to, co uznají za vhodné.

Vliv dominantní mozkové hemisféry na studijní styl

Levá hemisféra našeho mozku  umí analyzovat celek na jednotlivé propojené části, ale díky tomu občas mívá sklon nevidět les kvůli stromům. V levé mozkové hemisféře dochází ke zpracovní čísel,  čísel, řeči, slov, pojmů, aritmetických a logických operací. Levá hemisféra má ráda rutinu, detaily a logiku.

Při učení je efektivní používat: Grafy, strukturovaný text, tabulky, údaje, data, fakta, schémata

Pravá hemisféra našeho mozku zodpovídá za emoce, včetně pocitů smutku a zoufalství. Je jí přirozená kreativita, invence, intuice, imaginace, vnímání hudby, barev a celku.

Při učení je efektivní používat: různobarevná podtržení, barevná lepítka, barevné a kreativní myšlenkové mapy 

Efektivní je při studiu zaktivovat obě mozkové hemisféry. Může k tomu pomoci např. žonglování s míčky, skákání na trampolíně, kreslení ležatých osmiček a další techniky. 

Potraviny pro mozek pro zvýšení bystrosti a paměti.

Krůtí maso, olivový olej, česnek, pšeničné vločky i klíčky, špenát, ořechy a mandle, borůvky a maliny, voda, avokádo, červená řepa, hořká čokoláda, káva, zelený čaj